Wielokrotnie podczas sesji arteterapii i różnego rodzaju szkoleń, spotykamy się z twierdzeniami uczestników: „Ale ja nie mam talentu…”, „Nie potrafię rysować.”, „Nie umiem malować,.”, nie mam słuchu”, itp.

Czy Ty też należysz to tych osób?

Tak już jest, że talent uważany jest przez wielu za coś wyjątkowego – dar, który mają tylko nieliczni. A udowodniono, że każdy człowiek posiada co najmniej… 7 talentów!!! I mówimy tu o talentach nie tylko do rysowania, grania na instrumencie, czy tańca, ale talencie matematycznym, pisarskim, kulinarnym, organizatorskim, talencie do przywództwa, do cierpliwego słuchania innych, czy kreatywnego rozwiązywania problemów. Talenty posiada każdy z nas, a naturalną cechą człowieka jest kreatywność i twórczość. Talent to coś, z czym się rodzimy jako pewną predyspozycją, a co z biegiem lat pod wpływem wychowania lub różnych sytuacji życiowych możemy zatracić. Wielu ludzi utwierdza się w przekonaniu, że nie jest kreatywnym, że nie ma potencjału, że nie ma żadnego talentu. Wręcz zaczyna traktować kreatywność lub twórczość jako coś wyjątkowego.

Czy Ty jesteś kreatywny?

Pewnie większość z Was powie:  nie.

A to nie prawda.

DOŚWIADCZENIE KRYZYSU TWÓRCZEGO.

Rysunek Nadii l. 4 i pół.

Do pewnego momentu mały człowiek po prostu tworzy. W wieku dojrzewania, mniej więcej w okresie od 10go do 13go, czasem 15go roku życia, każdy może doświadczyć tzw. kryzysu twórczego, czyli zwątpienia w swoje możliwości twórcze. Idąc za przykładem plastyki, ok 10 roku życia dziecko wchodzi w fazę schematu wzbogaconego, w którym rysowane przez nie postacie i obiekty nabierają realnych kształtów. Jeżeli dziecko nie jest odpowiednio stymulowane, może przeżyć kryzys rysunkowy. Rysowanie na małych formatach, ciągłe kolorowanie gotowych obrazków czy odwzorowywanie ustalonych form może spowodować zatrzymanie kreatywnego tworzenia, a dziecko może przestać malować. Wpływ na takie zatrzymanie działań twórczych w dziedzinie plastyki, muzyki czy innych pasji, ma też zazwyczaj krytyka z zewnątrz. Czyli to, że ktoś kiedyś nam powiedział: „ale brzydko…”, „co to za bazgroły?!”, „nie umiesz malować”, „chyba słoń ci na ucho nadepnął”…

Czy przypominasz sobie taką sytuację ze swojego życia??

Idąc dalej za przykładem plastyki, zwykle w wieku 10-15 lat dzieci rysując wzorują się na znanych im formach i kształtach, zapożyczonych z bajek lub komiksów. Zadaniem pedagoga i rodzica jest stworzenie dziecku takich warunków, aby mogło ono rozbudzać swoją wyobraźnię, rozwijać siebie i swoją twórczość. Jeżeli w momencie usłyszenia destrukcyjnej krytyki (czyli doświadczenia emocjonalnego zranienia), dziecko nie znajdzie oparcia w kimś, kto utwierdzi je w przekonaniu o jego możliwościach i zdolnościach, wyrobi w sobie wówczas przekonanie o braku talentu i beznadziejności w danym obszarze, co przekuje się na przyszłe myśleniem o sobie. Ma to następnie wpływ na inne przekonania, na zachowanie, na brak wiary w swoje możliwości i dokonywanie wyborów życiowych. A kreatywność i twórczość…. jest przecież naturalną cechą człowieka… 🙂

Tak więc jak odkryć w sobie te pokłady talentu, o których zapomniało się w dzieciństwie? Jak znowu spojrzeć na siebie łaskawym okiem i wrócić do być może niegdyś zaniechanych pasji? Jak pobudzić w sobie kreatywność i twórczość, które mogą przydać się w każdej życiowej sytuacji?

ARTE – ĆWICZENIA DLA KAŻDEGO!

Zapraszam do zapoznania się z kilkoma ćwiczeniami pomagającymi rozwinąć swoją kreatywność i pobudzić talenty:

Arte-ćwiczenie cz.1

Arte-ćwiczenie cz.2

1. MAZANIE 2-latka. Najpierw zamknij oczy i pomyśl o tym, co lubisz robić. Weź następnie dużą kartkę papieru, minimum formatu A3. Chwyć flamaster lub kredkę o wybranym kolorze, i niczym 2-letnie dziecko maż po kartce nie odrywając od niej ręki. Niech bazgroły zamażą całą przestrzeń. Im większa kartka tym lepiej – nie ograniczaj się, niech Twoje ruchy będą spontaniczne, nie kierowane Twoją wolą. Następnie jak skończysz, weź do ręki inny kolor mazaka i poszukaj wśród bazgrołów różnych kształtów. Zaznacz je, a następnie pokoloruj. Co Ci wyszło? Jak się czułaś/czułeś podczas bazgrania i zabawy w odnajdywanie kształtów? Jaki kształt znalazłaś/znalazłeś? Czy ten kształt z czymś Ci się kojarzy? Czy coś dla Ciebie znaczy?

2. JESTEM JAK… owoc, zwierze, rzecz… Odpowiedz na te pytania (możesz je zapisać na kartce) i zastanów się, dlaczego wybierasz te a nie inne odpowiedzi. Z czym Ci się kojarzy np. wybór siebie jako jabłka, lwa i stołu? Jak się postrzegasz? Możesz również narysować obrazek przedstawiający Twoje odpowiedzi. Jak każda z rzeczy będzie wyglądać? Kim jesteś i co lubisz?

3. NIEDOKOŃCZONA KOLOROWANKA. Pod spodem zamieszczam autorską kolorowankę, którą możesz pobrać ze strony, wydrukować i dokończyć. Pokoloruj postać na rysunku oraz to, co znajduje się naokoło. Postać na rysunku symbolizuje Ciebie, a roślinność – Twoje TU i TERAZ – czyli jakie masz talenty i wartości w momencie początku drogi. A co będzie dalej? Możesz dorysować ciąg dalszy drogi i na jej końcu swoje marzenia, dążenia, osiągnięcia, wizję przyszłości – co tylko chcesz. Co dorysujesz? Co dla Ciebie jest ważne i co chcesz rozwijać?

⇒ Pobierz i wydrukuj: Kolorowanka do dokończenia

Spróbuj powyższe ćwiczenia porobić w różnych momentach wakacji, rano lub wieczorem. Włącz ulubioną muzykę. A może zrealizuj je wspólnie z kimś bliskim? Może być to motorem do ciekawych rozmów i spostrzeżeń. Te ćwiczenia mogą być świetną zabawą, ale jednocześnie bardzo cenną informacją zwrotną o samym sobie.

I pamiętaj – masz w sobie kreatywność i twórczość oraz posiadasz różne talenty. Wystarczy o nich sobie przypomnieć, uzmysłowić je i pozwolić na ich swobodny rozwój. Wakacje mogą być wspaniałym na to momentem 🙂

Powodzenia!

 

© Anna Sikorska

0 0 votes
Article Rating
0
Would love your thoughts, please comment.x