Zaznacz stronę

Artykuły

Rozwojowe Artekolorowanki dla dorosłych – premiera już 2 sierpnia!

Rozwojowe Artekolorowanki dla dorosłych – premiera już 2 sierpnia!

„Kolor, obraz, kształt… to wszystko ma znaczenie. Ma znaczenie to, jaki kolor bluzki wybierzemy danego dnia, na jakie dzieło sztuki w muzeum zwrócimy uwagę, a nawet na jaki kolor pomalujemy ścianę przy remoncie pokoju. Kolory otaczają nas i rezonują z nami. A sztuka jest tym, co w nieuświadomiony sposób oddziałuje na nas. Nie tylko wpływa na nas sztuka na którą patrzymy, ale też ta, którą sami tworzymy. A tworzyć może… każdy z nas. Każdy bowiem rodzi się z naturalną potrzebą tworzenia i z kreatywnością, która często w trakcie życia i dorastania zostaje zagłuszona przez rozmaite osobiste doświadczenia i opinie innych.” – tak zaczyna się e-book do rozwoju osobistego, który wydajemy już niebawem, bo 2 sierpnia tego roku.

Artekolorowanki dla dorosłych są połączeniem autorskim pomysłem Anny Sikorskiej, założycielki SensArte, arteterapeutki i psychoterapeutki wpierającej osoby dorosłe i całe rodziny w procesie ich powrotu do siebie, w budowaniu poczucia własnej wartości i prostowaniu pokręconych dróg relacji i życiowych labiryntów. Na bazie swojego doświadczenia i wiedzy stworzyła specjalne ćwiczenia, które krok po kroku mają przybliżyć czytelnika do jego uczuć, jego potrzeb i pomóc mu w poradzeniu sobie z trudnymi emocjami. Rozwojowe ćwiczenia oparte są na rysunkach autorki, inspirowanych naturą i otaczającym nas światem.

„Artekolorowanki są odpowiedzią na tą potrzebę kontaktu z samym sobą” – pisze Anna Sikorska w najnowszym e-booku – „Przeznaczone są do samodzielnej pracy w domowym zaciszu. Obraz i kolor oraz odpowiednie naprowadzenie tekstem ma pomóc w powrocie do siebie. Możesz sięgnąć po nie w chwilach trudnych, emocjonalnie niezrozumiałych lub gdy poczujesz potrzebę odreagowania napięcia lub wyciszenia. Już sam wybór kolorowanki będzie dawać Ci sygnał, co się z tobą dzieje i czego możesz potrzebować. Dojdą do tego kolory, które samodzielnie wybierzesz by uzupełnić nimi obrazek. A w końcu, kolorowanka ma stać się inspiracją do własnej twórczości, która pomoże uruchomić Ci pokłady Twojej kreatywności i twórczości, dzięki czemu zaczniesz lepiej rozumieć siebie i głębiej odczuwać to, co podpowiadają Ci twoje emocje i twoje serce.”

Jesteście ciekawi nowych Artekolorowanek? Będziecie mogli z nich skorzystać nie tylko w te wakacje, ale przez cały rok będą mogły towarzyszyć Wam w życiu i może staną się odpowiedzią na Wasze pytania, potrzeby i dadzą prawdziwe ukojenie w gąszczu codziennego pędu i przytłaczających spraw.

Czekamy na 2 sierpnia z niecierpliwością!

A wszystkie zainteresowane artekolorankami osoby zapraszamy do śledzenia naszej strony, Facebooka i Instagrama, gdzie ukaże się link do zakupu Artekolorowanek w dzień premiery!

 

Warsztaty dla MAM: Mama bez presji bycia naj!

Warsztaty dla MAM: Mama bez presji bycia naj!

Zbliża się Dzień Matki. To zazwyczaj czas, w którym my – mamy możemy pomyśleć o swoim macierzyństwie, o swojej kobiecości, o swich potrzebach i  ich spełnieniu ale i o trudnościach. Na ten czas przygotowałyśmy dla mam specjalną propozycję: warsztaty realizowane twórczymi technikami arteterapii, które pomogą każdej mamie przyjrzeć się lepiej sobie i swoim trudnociom w byciu mamą. A jakim trudnościom? Bardzo często: trudnościom związanym z byciem naj – jednocześnie najlepsza mamą, żoną, córką, przyjaciółką, najlepszą w pracy, najlepszą w ogarnianiu spraw, w zaspokajaniu potrzeb innych… a co z własnymi potrzebami? Co z poczuciem, że jestem… wystarczająca taka jaka jestem?

Mama Bez Presji Bycia Naj –

Warsztaty Arteterapeutyczne dla Mam

Te warsztaty sa dedykowane szczególnie Tobie, jeśli:

* Masz nieustannie wrażenie, że mogłabyś być lepszą mamą, pracownikiem, partnerką, przyjaciółką? Nie zadowala Cię zrobienie czegoś po prostu dobrze, zawsze dążysz do najlepiej?

* Twoje dzieciństwo było obwarowane szeregiem wymagań, które Cię przerastały? Twoi rodzice byli dla Ciebie raczej krytyczni niż wspierający?

* Jesteś bardzo wrażliwa na krytykę czy uwagę osób trzecich związaną np. z tym jak wychowujesz swoje dzieci?

* Jesteś silnie motywowana celem i myśleniem o efekcie Twoich działań do tego stopnia, że zapominasz o odpoczynku czy zjedzeniu posiłku?

* Kiedy słyszysz pojęcia „samoocena” bądź „poczucie własnej wartości” w pierwszej kolejności myślisz o swoich osiągnięciach?

* Na samą myśl o popełnieniu błędu robi Ci się słabo?

* Często porównujesz się z innymi, a efekty tych porównań przeważnie Cię dołują i wzbudzają potrzebę konkurowania? Jeśli to możliwe – wybierasz pracę samodzielną, a nie współpracę w grupie?

* Często czujesz się przemęczona? Kończysz dzień z poczuciem winy, że nie dałaś rady, a poranek z lękiem, że nie sprostasz?

Jeśli odpowiedziałaś twierdząco na conajmniej dwa z powyższych pytań, zapraszamy Cię na warsztaty „Mama bez presji bycia naj” dzięki którym:

* Zwiększysz swoją świadomość na temat perfekcjonizmu – skąd się bierze, dlaczego wpadamy w jego pułapkę – jakie mogą być jego korzyści, a jakie konsekwencje

* Przyjrzysz się swoim myślom, emocjom, zachowaniom i swoim potrzebom w konteście trzech wybranych aspektów perfekcjonizmu – myślenie czarno-białe, skoncentrowanie na efekcie, trudość w relacjach opartych na współpracy

* W bezpiecznym miejscu i empatycznej grupie podejmiesz próbę zrozumienia swoich zachowań

* Na bazie swoich doświadczeń w trakcie warsztatów, wypracujesz nowe wzorce zachowań, które będziesz mogła wdrożyć do swojej codzienności

Podczas warsztatów będziemy pracować technikami arteterapii, które pomogą Ci zajrzeć w siebie poprzez ruch, kolory, symbole, kształty i wizualizacje.

A jeśli: nie słyszałaś nigdy o arteterapii, nie lubisz rysować, nie wyobrażasz sobie siebie w spontanicznym tańcu… Tym bardziej zapraszamy Cię, żebyś mogła się przekonać, że Twój rysunek czy to jak się poruszasz, powie Ci o sobie więcej niż się spodziewasz! Zobaczysz, że dzięki prostym ćwiczeniom opratym na działaniach twórczych dotrzesz do swoich emocji, myśli, przekonań. Sztuka pozwoli Ci najpierw spotkać się ze sobą, później otworzyć na innych, a na koniec przybliży Cię do najlepszych dla Ciebie rozwiązań na życie w poczuciu wolności od presji bycia NAJ!

PROWADZĄCE:

Anna Sikorska – arteterapeutka, psychoterapeutka dorosłych, młodzieży i rodzin, szkoleniowiec, muzyk, żona i mama. Od 2013 roku zajmuje się rozwojem i terapią przez sztukę. Założycielka Centrum Arteterapii „SensArte” w Warszawie i twórczyni cyklu szkoleniowego „Akademia Arteterapii” dla specjalistów. Pracuje z kobietami w ramach rozwojowego programu arteterapeutycznego „Na Nowo” dotyczącego radzenia sobie ze stresem, nadmiernymi oczekiwaniami i z niskim poczuciem własnej wartości (www.annasikorska.pl). Stacjonarnie przyjmuje w SensArte w Warszawie na ul. Solidarności 84 lok. 9 oraz w Łomiankach w Centrum Rozwoju Dziecka „BLOOM”, prowadzi również sesje on-line.

Izabela Pichola – arteterapeutka, żona i mama. Ukończyła studia kulturoznawcze, animację kultury oraz arteterapię i terapię zajęciową. Autorka wywiadów z osobami ze świata sztuki. Absolwentka programu terapeutycznego „12 kroków ku pełni życia” w czasie którego pracowała m.in. nad własnym perfekcjonizmem. Miłośniczka wyrażania siebie przez taniec i słowo pisane.

Cykl spotkań „Mama bez presji bycia naj” realizowany będzie przez 3 kolejne piątki w maju i czerwcu 2022 roku:

DATA: 20.05, 27.05, 3.06, g.17.00-20.00

MIEJSCE: Centrum Rozwoju Dziecka BLOOM, ul. Jeziorna 1/H, 05-092 Łomianki

CENA: 450 zł (cena obejmuje: 3 spotkania 3-godzinne, materiały plastyczne, opiekę dwóch prowadzących, kawa, herbata, woda)

ILOŚĆ OSÓB W GRUPIE:  6-12 osób

ZAPISY: przez wysłanie wiadomości z poniżeszego formularza kontaktowego lub wysyłając maila na: kontakt@sensarte.pl

WIĘCEJ INFORMACJI:

Anna Sikorska Sensarte – Centrum Arteterapii: 730 140 717 ( www.sensarte.pl )

Centrum Rozwoju Dziecka Bloom: +48 534 950 904 ( www.centrumbloom.pl )

ZAPRASZAMY!

12 + 5 =

CO KRYJE SIĘ ZA RYSUNKAMI DZIECI?

CO KRYJE SIĘ ZA RYSUNKAMI DZIECI?

A gdyby tak od czasu do czasu zamienić jedno z często zadawanych przez rodziców pytań
„Powiesz mi, co się stało?” albo mocniejsze „Co się z Tobą dzieje, że się tak zachowujesz?”
na „Może porysujemy teraz razem?”

„Dziecko czuje, że tworzy rysunki, ponieważ lubi to robić.
Dorosły wie, że dziecko rysuje również dlatego, że to jedyny
sposób opowiedzenia innym, co dzieje się w pewnych sferach
jego życia.”
Nora Rodriguez

Wchodzę na salę, na której za chwilę rozpoczną się zajęcia arteterapeutyczne dla dzieci w wieku 7-9 lat. Będę w nich uczestniczyła jako praktykantka. Wyostrzam więc zmysł obserwacji, bo intuicyjnie czuję, że wydarzy się tutaj coś ważnego. Rozglądam się. Na stole leżą kredki, farby, różnej
wielkości pędzle, kleje i brokaty. Słyszę odgłos uderzającego białego brystolu o podłogę. Uczestnicy, jeszcze rozproszeni, korzystają z chwili na zabawę.
Przysłuchuję się ich rozmowom.
– Zostaw to, teraz nasza kolej na zabawę w dom! – krzyczy Ala zabierając chłopcu figurkę z drewnianego domku.
– Ja tu byłem pierwszy – odpowiada ściszonym głosem, Dominik.
Widzę, jak chłopiec powoli opuszcza głowę i siada w kącie.

Zajęcia jeszcze się nie rozpoczęły, ale to czas przed słowami arteterapeutki „Zaczynamy, zapraszam!” napełnia uczestników emocjami, z którymi wejdą na warsztat.
– Zaczynamy, zapraszam! – rozlega się głos prowadzącej.
– Ja mogę narysować tylko jedną rzecz – odpowiada na zaproszenie z kąta Dominik.

Łukasz błądzi po sali, doświadczając mieszanki silnych emocji i bynajmniej nie zamierza grzecznie usiąść przy kartce papieru.
„Dzieci całe są emocjami” – pomyślałam i uśmiecham się, bo wiem, że dostaną tu wszystko, co niezbędne, żeby te emocje przeżyć, nazwać i spróbować zrozumieć. Jest tu miejsce na uważność, akceptację i zainteresowanie prowadzących ich wewnętrznym światem.

– Dzisiaj zapraszam do narysowania zwierzęcia, które symbolizuje wasze dobre cechy. To, co w sobie lubicie – wprowadza w temat arteterapeutka Ania Sikorska. – To nie musi być jedno zwierzę. Możecie połączyć elementy różnych zwierząt. W zwięrzętach zawrzyjcie także odrysowane elementy ciała, np. dłoni, palców, stóp, które możecie umieścić w zwierzątach – dodaje i zaczyna rysować. Elementy cześci ciała dzieci zawarte w zwierzętach mają wzmocnić te pozytywne cechy i jednoczesnie ugruntować poczucie prynależności do tych mocnych stron i całości postaci zwierząt, odzwierciedlających same dzieci.

Podczas szkicowania wsłuchuję się w rozmowy na temat kreatywności. Widzę, jak z czasem nabierające kształtów zwierzęta na kartonie coraz bardziej odbiegają od swoich typowych przedstawicieli. Brak ocen zachęcauczestników do własnej twórczości pozbawionej ram i zasad. Pojawiają się skrzydła na psich łapach i ogon u jeża.

Sztuka staje się pomostem pomiędzy umysłem a światem zewnętrznym. Badania w tym obszarze potwierdzają, że kreatywny proces twórczy angażuje autoekspresję pozwalającą ludziom rozwiązywać konflikty i problemy, rozwijać interpersonalne umiejętności, problemy z zachowaniem, zmniejszać stres, polepszać poczucie własnej wartości i samoświadomości, osiągnąć wgląd.

– O, jaki ładny konik. Śliczny! – słyszę, jak się komuś wypsnęło. Cóż, żyjemy w świecie ocen i nie tak łatwo zostawić te przyzwyczajenia za drzwiami sali, w której odbywa się arteterapia.
Z czasem przekonuję się, jak wiele dzięki uważności na dzieci można powiedzieć o temperamencie uczestników.

– Mój koń jest szybki. Tę cechę lubię w sobie najbardziej – mówi ze zdecydowaniem w głosie Ala, przejąwszy inicjatywę we wspólnym rysowaniu z koleżanką, Magdą.
– Ja narysowałam psa – odpowiada na moją ciekawość Magda.
Jej pies stoi blisko brzegu kartki. Jest o wiele mniejszy od zwierzęcia koleżanki, z którą pracuje. Przychodzi do mnie myśl: to coś mówi o relacjach dziewczynek.
– Magda, twój pies ma skrzydła, prawda? – pytam.
– Tak.
– Powiesz mi, gdzie on leci?
– Rusza ze schroniska w kosmos.
Widzę, jak dzieci się otwierają, kiedy chcę zajrzeć do ich świata, zrozumieć to, co rysują. Przypominam sobie słowa Nory Rodriguez, autorki świetnej pozycji o rysunkach dzieci:

„Dzieci mają bliższą więź z tymi, którzy rozumieją ich świat”.

Zerkam na rysunek Dominika i widzę, że tworzy jakąś historię. Nie widzę w niej zwierząt. Ach, tak, to przecież jest „ta jedna rzecz”, którą chciał narysować jeszcze gdy siedział skulony w kącie.
Rysowanie pomaga zorganizować i naprawiać rzeczywistość.
– Niech mi pani napisze w tej chmurce „No dobra, masz ostatnią szansę” – prosi.
Przejmuję ołówek i czuję, że zostałam zaproszona do ważnej dla Dominika historii. Pochylam się nad nim i słucham, zadając od czasu do czasu pytanie. W pewnym momencie orientuję się, że pod historią z szefem i ukradzionymi pieniędzmi kryje się sytuacja Dominika, którą przeżył podczas zabawy w dom, tuż przed rozpoczęciem zajęć.

„Wszystkie kwestie, które niepokoją umysł dziecka można zobaczyć w jego spontanicznie tworzonych rysunkach.”

Jaś przechodzi do rysowania zwierzęcia. Towarzyszę mu podczas szkicowania jeżopsa z kolcami jeża i niewielkim
przyjaznym psim ogonem.
– Narysuję mu takie długie te kolce. Takie wielkie – podkreśla.
Widzę, jak chwyta za ciemne kolory – czarny, brązowy, grafitowy. Z czasem zaczyna używać zielonego i fioletowego. Zwracam na to uwagę, bo kolor, który wybiera, może odzwierciedlać jego emocje. Na przykład czarny kolor może (ale nie musi!) wskazywać na to, co nieznane, co jest źródłem strachu. A zielony jest często używany przez dzieci bardzo wrażliwe.

„Wspieranie wyrażania emocji za pośrednictwem swobodnych rysunków wpływa pozytywnie na rozwój inteligencji dziecka.”

Próbuję porozmawiać na temat sytuacji z dziewczynkami, ale stanowczo odmawia. Woli skryć się za narysowaną przez siebie historią. Rozumiem. Może przyjdzie na to czas. Nie naciskam, zwłaszcza, że nad historią z ukradzionymi pieniędzmi rysuje właśnie kolorową tęczę.

Zajęcia dobiegają końca. Wstaję. Przyglądam się z lotu ptaka na brystol zapełniony dziecięcymi rysunkami. To niebywałe, ktoś z zewnątrz powiedziałby pewnie, że to jakieś dziecięce bazgroły. I w zasadzie miałby rację. Warunkiem intymnej rozmowy jest przecież bycie… blisko.

© IZABELA PICHOLA

Cytowane definicje arteterapii pochodzą z książki
Arteterapia część 1 pod redakcją naukową Bartosza Łozy i Aleksandry
Chmielnickiej-Plaskoty
Cytaty pochodzą z książki Co nam mówią rysunki dziecka Nory Rodriguez

Warszataty arteterapii realizowane były przez arteterapeutkę Annę Sikorską w ramach ferii dzimowych dla dzieci wieku 7-9 lat w Centrum Rozwoju Dziecka BLOOM w Łomiankach pod Warszawą.

Sztuka ma moc! – relacja z Forum Branży Eventowej EXPO XXI w Warszawie

Sztuka ma moc! – relacja z Forum Branży Eventowej EXPO XXI w Warszawie

Czy sztuka ma moc? A czy ma moc w Twoim życiu?

Sztuka jest tym, co dodaje koloru naszemu żuciu. Daje przestrzeń na doświadczanie, ekspresję i bycie tu i teraz w kontakcie z samym sobą. Daje też możliwość, by wyrazić to, co czujemy w bezpiecznej atmosferze i komforcie, gdzie w kolor i w symbol zostają zaklęte nasze wewnętrzne i intymne treści znane… tylko nam, których nikt nie ma prawa oceniać ani krytykować. W arteterapii to obraz staje się przestrzenią do wyrażenia siebie.

Sztuka ma moc

Przekonali się o tym także uczestnicy Forum Branży Eventowej w hali EXPO XXI w Warszawie, którzy mogli podczas całego dnia wziąć udział w warsztatach arteterapii i malować spontanicznie na dwóch podobraziach – na jednym zostawiali swoje troski, złości i smutki, a na drugim dzieli się tym, co ich cieszy, wzmacnia i dodaje pozytywnej energii do życia. Każdy mógł namalować co chciał, a efekt działań, szczególnie tych „pozytywnych” przeszedł nasze najśmielsze oczekiwania! Okazało się, że zupełnie niezależnie od siebie, ludzie namalowali spójne artystyczne dzieło, które tętni radością, życiem i mocą kolorów. Osoby uczestniczące w targach malowały czasem po raz pierwszy od szkoły podstawowej! Niektóre mówiły, że obawiają się malować, bo nie mają talentu. A jednak… jak brały pędzel do ręki, jakby z nieśmiałego ziarenka wydostawał się piękny kwiat. Sami byli zaskoczeni że… to takie proste i że emocje towarzyszące im podczas malowania z lęku zmieniały się w spokój i głęboką radość tworzenia. Na obrazie trosk znalazły się z kolei różne symbole o wyraźnych barwach czerni, szarości, brązów, błękitów i czerwieni. Rozmawiając z uczestnikami usłyszałam, że trudniej jest przelewać na papier to… co trudne. Trudniej o tym mówić. Nie chcemy mieć kontaktu z tym, co nas niepokoi i napawa smutkiem. A jednak. To właśnie te rzeczy, tak trudne do wyrażenia, są elementami naszego życia, które mogą osłabiać, mogą wpływać na nasze relacje z bliskimi, na działania, na nasz punkt widzenia oraz… jeśli nie nauczymy się radzić z nimi, mogą prowadzić do silnych zaburzeń, a nawet chorób psychicznych. Właśnie o tym była mowa w Centrum Zdrowia Branży Eventowej podczas Forum na scenie Stowarzyszenia Branży Eventowej i Mazowieckiego Centrum Neuropsychiatrii. Podczas całego dnia wystąpień i atrakcji mówiliśmy o tym, jak ważne jest zdrowie psychiczne już od najmłodszych lat, jak ważne jest dbanie o samorozwój i życie z uważnością na siebie. Pełen plan wystąpień znajdziecie >> TUTAJ <<

Dla dziecięcej psychiatrii

Całe Forum Branży Eventowej zwieńczyła Gala ELFY FBE, która odbyła się z misją wsparcia Mazowieckiego Centrum Neuropsychiatrii, w tym małych pacjentów placówki. Podczas gali miało miejsce wiele wystepów artystycznych Małopolskieg Event Group „Event UP”, Tancerzy.pl i wielu innych. Polska psychiatria, szczególnie psychiatria dziecięca przeżywa dzisiaj duży kryzys, jakby spychana jest na dalszy plan. A tymczasem to właśnie w dzieciach widzimy nadzieję na nasza lepszą przyszłość. To dzieci będą tymi ludźmi, którzy już jako dorośli będą budować nasz świat, kiedy nas już zabraknie. Ale jak mają to robić żyjąc we wszechogarniającym świecie pośpiechu i stresu, braku relacji lub relacji bazującej na kontaktach on-line oraz w silnym lęku, często będącym już stałym elementem życia rodzinnego szczególnie w dobie pandemii, o czym mówiła podczas swojego wystąpienia Anna Nykiel z Mazowieckiego Centrum Neuropsychiatrii. Anna pokazywała znaczenie wsparcia psychologicznego i psychiatrycznego w dobie COVID-19. To, jak zadbamy o nasze dzieci, o nasze rodziny i o nas samych jest kluczowe dla przyszłości nas samych i świata. Anna Nartowicz pochylała się w swoim wystąpieniu nad wiekiem adolescencji i problemami z nim związanymi. Ja z kolei, również z ramienia MCN, mówiłam o tym, jak poprzez sztukę i arteterapię wspieramy dzieci i rodziny w placówkach i w projektach Mazowieckiego Centrum Neuropsychiatrii oraz jaki sztuka może mieć wpływ na szereg innych branż, w tym obecną na targach branżę biznesu.

Co oferuje dzisiejszy świat?

Ludzie w dzisiejszych czasach pędzą. Wykonują zadania, życie wydaje się coraz szybsze, a wymagania przeciętnego konsumenta rosną z dnia na dzień. Wydaje się, że sztuka w takim kontekście to relikt przeszłości. Tymczasem to ona może dać nowe światło na nas samych. Może zatrzymać nas przy sobie, przy naszych potrzebach, naszych myślach, naszych emocjach. Kolor, kształt, obraz, muzyka, taniec, ruch – to wszystko to elementy nie tylko kultury i rozrywki. To elementy obecne w życiu każdego z nas, czy tego chcemy czy nie: są obecne w przestrzeni publicznej, mają na nas wpływ w reklamie i w mediach, są towarzyszem ludzkości od pradziejów.

My sami możemy mieć wpływ na nasze życie, a sztuka może nam pomóc zatrzymać się na chwilę i zastanowić się nad sobą: czy tak chcę żyć? Czy tego właśnie chcę? Jak chcę, aby wyglądało moje życie? Zatrzymaj się na chwilę i zadaj sobie te pytania.

I teraz zapytam Ciebie… który obraz byś wybrał z tych poniżej?

Sam możesz mieć wpływ na to, jakich wyborów dokonasz i jak wymalujesz swoje życie.

© Anna Sikorska 2022

Forum Branży Eventowej w Hali EXPO XXI w Warszawie w 2022 roku.      Forum Branży Eventowej w Hali EXPO XXI Warszawa

Forum Branży Eventowej odbyło się w Hali EXPO XXI w Warszawie dn 12.01.2022 roku.

Zobacz galerię zdjęć Centrum Zdrowia Branży Eventowej oraz ELFY SBE:

 

Ciałopozytywność w arteterapii 

Ciałopozytywność w arteterapii 

Ciałopozytywność w arteterapii 

Ciałopozytywność jest stosunkowo  nowym konstruktem psychologicznym. Termin ten narodził się w odpowiedzi na przekaz medialny dotyczący sposobu prezentowania modelowego wzorca sylwetki. Jest to szerokie pojęcie, w którym zawiera się dążenie do zaakceptowania swojego ciała na różnych płaszczyznach. Często interpretuje się „ciało pozytywność” jako ruch propagujący otyłość, promocję lenistwa, zaniedbania, czy wręcz choroby. Nic bardziej mylnego. To po prostu ruch stawiający na wyrozumiałość wobec inności, akceptację siebie jako pełnowymiarowego człowieka, bez konieczności poprawek. Trzeba również pamiętać, że ”body positivity” to próba akceptacji własnego ciała – jego zalet i wad, ograniczeń i możliwości, a nie ślepa fascynacja i samouwielbienie. (Szulczewska,2020)

W postrzeganiu własnego ciała występuje naturalny dualizm, raz je lubimy, a raz nie. Ciało wysyła do naszego mózgu komunikaty, informując nas o tym, jak je traktujemy, czy troszczymy się o nie, czy też nadmiernie eksploatujemy i niewłaściwie odżywiamy.

Ciałopozytywność to przede wszystkim „ciałożyczliwość” okazywana swojemu ciału, bycie w dobrej relacji z ciałem, dbanie o swoje indywidualne zasoby, o swój szeroko rozumiany dobrostan, swoistą uważność w interpretacji sygnałów płynących z jego wnętrza.

W tym artykule chciałabym zasygnalizować, iż arteterapia może być pomocna w pracy z ciałem, bowiem kontakt ze sztuką, znacząco wpływa na sposób myślenia o swoim ciele i zmienia sposób jego postrzeganie.

W artykule prezentuję wnioski wynikające z mojej pracy podyplomowej nt.”Indywidualne postrzeganie ciała przez kobietę – autoarteterapia- ciałopozytywność”.

Autoarteterapia

Autoarteterapie są to metody w arteterapii, które odnoszą się do „self”, czyli leczenia samego siebie przez sztukę, poprzez aktywności artystyczne. Autoarterapia, w tym rozumieniu, ma być środkiem do skupienia się na sobie i na chwili realizacji zadania. (Karolak,2019)

W swojej pracy opisałam kilka ćwiczeń arteterapii, które przy zastosowaniu prostych metod plastycznych, wyzwalają w osobach uczestniczących zmianę nastawień do swojego ciała, prowadzą do jego akceptacji z całym bagażem niedoskonałości, nawet jeśli daleko odbiega ono od lansowanego przez media wzorca w typie „lalki Barbie”.

Oto próbka ćwiczeń dla Was:

      1. Narysuj na kartce sylwetkę człowieka. Dużego, ale prostego, schematycznego. Wypisz wokół niego słowa kojarzące Ci się z Twoim ciałem. Mogą to być odczucia, określenia estetyczne, przymiotniki rzeczowniki. Pozytywne i negatywne. Wszystkie. Kiedy skończysz, wybierz kolor kojarzący Ci się z miłością. Narysuj nim okrąg wokół ludzika i wszystkich słów dotyczących Twojego ciała. Otocz się miłością. Możesz zakolorować lub zamalować pętlę w środku, możesz narysować koc, chmurkę, płaszcz. Ważne, żeby każde napisane słowo zamalować kolorem symbolizującym miłość.
      2. Przygotuj kartkę, gazety których już nie używasz i możesz pociąć, klej i wyobraźnię. Pomyśl o tym, ile ciał kobiecych widziałaś, matki, koleżanki na basenie czy siebie podczas kąpieli. Potem na kartce zrób kolaż z tym co chcesz przekazać tym kobietom np.jak się wobec nich czujesz ? jaki masz do nich stosunek ? czy się z nimi porównujesz ?
      3. Przygotuj podobrazie ,farby akrylowe lub olejne. Pomyśl o tym co lubisz w sobie i swoim ciele. Namaluj swój portret na płótnie.

Każde z tych ćwiczeń zaplanowane było tak, by wyzwalało inne rodzaje emocji wobec ciała, które później wyrażane były poprzez różne rodzaje działalności plastycznej.

Przeprowadzony przeze mnie cykl warsztatów miał na celu uruchomienie procesu samoakceptacji, odkrywania, że ciało jest dobre, ponieważ dobrze nam służy i nie trzeba z nim walczyć, a także rozumienie tego, że we własne ciało należy się wsłuchać i nie należy go porównywać do innych, ponieważ to różnorodność jest dodatkowym atutem kobiecości.

Adrianna Maziarek – arteterapeuta, psycholog, pedagog.

 

BIBLIOGRAFIA :

Engeln, R, (2018). Obsesja Piękna, Warszawa: Wydawnictwo Buchmann

Golińska, D. (2014). Kanon Kobiecej Urody. Warszawa: Wydawnictwo Buchmann

Karolak, W., Karolak, B. (2019). Autoarteterapie. Warszawa: Wydawnictwo Difin

Łoza, B., Chmielnicka – Plaskota, A. (2014). Arteterapia część 1,2,3. Warszawa: Wydawnictwo Difin

Łoza, B., Chmielnicka – Plaskota, A. (2020). Arteterapia indywidualna. Warszawa: Wydawnictwo Difin

Łuksza, A. (2016). Glamour, kobiecość, widowisko. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego

Szeżyńska, A. (2020). Warsztaty intymności.  Kraków: Wydawnictwo Otwarte

Szulczewska, K. (2020). Co tak naprawdę promuje ciałopozytywność? Strona internetowa: https://szajnmag.pl/co-tak-naprawde-promuje-cialopozytywnosc/)